منوی دسته بندی

وظایف منتظران ظهور امام مهدی

انتظار، در لغت به معنای چشم داشت و چشم به راه بودن است؛ اما در اصطلاح، به معنای چشم به راه بودن برای ظهور و فرج آخرین ذخیره الهی و آماده شدن برای یاری او در برپایی حکومت عدل و قسط در سراسر گیتی است.
فرج، به معنای گشایش است. انتظار فرج، برخاسته از فطرت کمال جوی بشر است؛ اگر چه عوامل دیگری نیز می تواند منشأ انتظار باشد. ما در این مقاله قصد داریم درباره ی وظایف منتظران ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف صحبت کنیم.

وظایف منتظران ظهور

جایگاه انتظار فرج

قبل از ورود به بحث باید منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بدانند که انتظار فرج همان بندگی خداوند است! و چقدر ثواب بالایی را با خود همراه دارد. البته قرآن کریم هدف از خلقت انسان را بندگی خدا میداند همانگونه که در سوره ذاریات، آیه 56 می فرماید:«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند.

پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم دراین باره می فرماید:«انتظار فرج عبادت است.» [کشف الغمه فی معرفة الائمة: ج2، ص 101؛ أمالی، ص 405]

برخی عبادت ها بر برخی دیگر برتری دارد؛ از این رو انجام آن، افزون بر آن، که مورد تأکید آموزه های دینی است، از پاداش افزون تری نیز برخوردار است و نقش آن در سازندگی انسان بیشتر است. پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم پس از آن که انتظار فرج را در زمره عبادت های خداوند دانسته است، آن را یکی از برترین عبادت ها برشمرده، می فرماید:«أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَج» برترین عبادت انتظار فرج است. [کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 287؛ ر.ک: سنن ترمذی، ج 5، ص 565]

گاهی آن را برترین کارهای امت پیامبر صلى الله عليه وآله وسلم معرفی می کند. پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم در این باره می فرماید: «اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتي اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ اللّه‏ِ عَزّوجلّ» برترین کارهای امت من، انتظار فرج از جانب خداوند است. [احتجاج، ج2، ص 317؛ کمال الدین و تمام النعمةج 1، ص 319]

همچنین وقتی درباره اهمیت انتظار فرج در بین روایات جستجو می کنیم به روایاتی برمی خوریم که انتظار فرج را جهاد و از نوع برترین جهاد حساب می کند! پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلم برترین جهاد بودن انتظار فرج را این گونه بیان فرموده است: «أَفْضَلُ جِهَادِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَجِ» برترین جهاد امت من انتظار گشایش است. [تحف العقول، ص 37]

وظایف منتظران ظهور

ضرورت انتظار

در روایات اسلامی تأکید فراوانی به انتظار منجی شده است. مثلاً در روایتی می‌خوانیم: «أنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ» به راستی قائم از ما همان مهدی است که باید در زمان غیبت او منتظر ظهور او بوده و هنگام ظهورش نیز از او اطاعت نمود. [منتخب الأثر، ص ۲۲۳]

ضرورت و اهمیت انتظار را از زوایای مختلف می‌توان بررسی کرد:

۱ – انتظار، زمینه ساز ظهور

انتظار، دوره آماده سازی و زمینه سازی برای یک نهضت است، و هر انقلاب و حرکتی که این دوره را پشت سر نگذاشته باشد ناقص و بی ثمر خواهد بود. چه بسیار انقلاب‌هایی که در ابتدا، شروع خوبی داشته اند ولی از آنجا که دوره انتظار را قبلاً طی نکرده بودند بعد از مدتی به شکست انجامیده اند؛ زیرا دچار خود خوری و فرار از خویشتن شده و در آخر نیز زیر فشارها و ابهامات، در مرحله فکر و اعتقاد، در مرحله ظرفیّت و تحمّل، در مرحله طرح و برنامه ریزی، و در مرحله عمل، از کمبود امکانات و نیازهای تخصّصی و علمی و حتی آمادگی بدنی از پای درآمده اند. این خاصیّت انتظار است که تو را وادار می‌کند که کمبودها را حدس بزنی و برای تأمینش بکوشی.

2 – انتظار، مانع از ناامیدی

از مهم ترین رازهای نهفته بقای تشیع، همین روح انتظاری است که کالبد هر شیعه را آکنده از امید ساخته و پیوسته او را به تلاش و کوشش و جنبش وا می‌دارد و مانع از ناامیدی و بی تابی و افسردگی و درماندگی او می‌گردد.

3 – انتظار، مانع تسلّط دشمنان

در اهمیت انتظار همین بس که دشمنان، آن را مانع تسلّط خود بر مسلمانان برشمرده اند. «میشل فوکر»، «کلربریر» در بحث مبارزه با تفکّر مهدی باوری ابتدا امام حسین علیه السلام و بعد امام زمان علیه السلام را مطرح می‌کنند، و دو نکته را عامل پایداری شیعه معرفی می‌نمایند: نگاه سرخ و نگاه سبز. در کنفرانس تل آویو هم افرادی مثل «برنارد لوییس»، «مایکل‌ام جی»، «جنشر»، «برونبرگ»، و «مارتیم کوامر»، بر این نکته تکیه فراوان داشتند. آن‌ها در تحلیل انقلاب اسلامی به نگاه سرخ شیعیان، یعنی عاشورا و نگاه سبز شان یعنی انتظار می‌رسند. جمله مشهوری دارند که: «این‌ها به اسم امام حسین علیه السلام قیام می‌کنند و به اسم امام زمان علیه السلام قیامشان را حفظ می‌کنند». [به نقل از مجله بازتاب اندیشه، خرداد ۸۰، ص ۱۹۳]

جایگاه منتظران ظهور در کلام ائمه اطهار علیهم السلام

منتظران راستین، از مردم هر زمانی برترند

شخصیت انسان ها از رفتاری متأثر است که در زندگی انجام می دهند. این رفتارها بر اساس آموزه های دینی، دارای اعتبار و ارزش متفاوتی خواهند بود. از نگاه آیات و روایات معصومان علیهم السلام برترین انسانها کسانی هستند که با رفتار خود اسباب رضایت و خوشنودی پروردگار جهانیان را فراهم می آورند.
از پاره ای روایات استفاده می شود به سبب شرایط ویژه ای که بر مردمان عصر انتظار حاکم است، اگر آنها منتظر راستین باشند، جایگاه بسیار ارزشمندی خواهند داشت.
امام سجاد علیه السلام در این باره فرمودند: «إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ» مردم زمان غیبت آن امام که به امامت و منتظر ظهور او معتقد هستند، از مردم هر زمانی برترند؛ زیرا خداوند، عقل و فهم و معرفتی به آنها داده است که غیبت نزد آنان به منزله مشاهده است. [بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج 52 ص122]

ثواب منتظران مانند تواب نمازگزار و روزه دار

از برترین عبادتها، نماز و روزه است. از روایات استفاده می شود آن گاه که شخصی به انتظار روزگار سپری می کنند، بسان کسی است که در حال نماز و روزه است.
امام باقر علیه السلام در این باره می فرماید: «وَاعلَموا أنَّ المُنتَظِرَ لِهذَا الأَمرِ لَهُ مِثلُ أجرِ الصّائِمِ القائِمِ» آگاه باشید همانا پاداش منتظر این امر، مانند پاداش روزه دار شب زنده دار است.[کافی: ج 2، ص 222، ج 4]

گرامی ترین امت و رفیق پیامبر صلى الله عليه وآله وسلم

از توفیق های بی مانند آن است که کسی در جایگاهی نزدیک پیامبر اسلام صلى الله عليه وآله وسلم (که اشرف پیامبران الهی و محبوب ترین فرد نزد خداوند است) قرار گیرد. حال، کسی که در عصر انتظار، آن گونه که شایسته و بایسته است زندگی کند، گرامی ترین امت پیامبر و در جوار آن بزرگوار خواهند بود. که خود آن حضرت فرمود: «طُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ زَمَانَ قَائِمِ أَهْلِ بَيْتِي وَ هُوَ مُعْتَقِدٌ بِهِ قَبْلَ قِيَامِهِ وَ يَتَوَلَّى وَلِيَّهُ وَ يَتَبَرَّأُ مِنْ عَدُوِّهِ وَ يَتَوَلَّى اَلْأَئِمَّةَ اَلْهَادِيَةَ مِنْ قَبْلِهِ أُولَئِكَ أَكْرَمُ خَلْقِ اَللَّهِ عَلَيَّ» خوشا به حال كسى كه قائم اهل بيت را درك كند و پيش از قيامش به او اقتدا نمايد، از او و از امامان هدايتگر پيش از او پيروى كند و از دشمنان آنان به خداى عز و جل پناه و بيزارى جويد، اينان رفيقان من و گرامی ترين افراد امت من در نزد من هستند. [کمال الدین و تمام النعمة: ج 1، ص 286، ح 3]

مجاهدان در راه خدا در رکاب حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

از شریف ترین انسان ها می توان به مجاهدان در راه خداوند اشاره کرد. این فضیلت آن گاه به کمال می رسد که این مجاهدت در جوار انسان کامل و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم باشد.
از فضیلت هایی که برای منتظران شمرده شده، این است که ایشان را مانند کسانی دانسته که به همراه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در راه خدا به جهاد برخاسته اند. [کمال الدین و تمام نهمة: ج1، ص317، ح 3]

پاداش هر یک از آنها برابر هزار شهید از شهیدان صدر اسلام

و سرانجام آنچه شگفتی را به اوج می رساند، آن است که در برتری منتظران راستین و ثابت قدمان بر ولایت اهل بیت علیهم السلام سخن از پاداشی افزون بر هزار شهید از شهیدان صدر اسلام به میان آمده است.
امام سجاد علیه السلام در این باره فرمود:«‏ مَنْ ثَبَتَ عَلَى مُوَالاتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُدٍ» هر کس بر دوستی ما در دوران غیبت قائم ما ثابت و استوار بماند، خداوند پاداش هزار شهید از شهیدان بدر و احد به او ارزانی می دارد. [کمال الدین و تمام النعمة: ج1، ص323، ح6]

وظایف منتظران ظهور

وظایف منتظران راستین

درباره وظایف و مسئولیت های منتظران، احادیث بسیاری نقل شده است اما می توان وظایف را به دو بخش تقسیم کرد.

بخش اول: وظایفی که فقط مخصوص غیبت نبوده و لازم است در همه زمان ها انجام شود.

شناخت امام در هر زمان

از وظایفی که در هر زمان، به ویژه در عصر غیبت، مورد تأکید و سفارش اسلام واقع شده است، تحصیل شناخت و معرفت امام آن زمان است.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «اِعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا اَلْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ» امامت را بشناس که اگر امامت را شناختی، دیر یا زود شدن اين امر آسیبی به تو نخواهد رساند. [کافی: ج1، ص 371، ح 2]

بی گمان شناخت امام از شناخت خداوند متعال جدا نیست، بلکه یکی از ابعاد آن است؛ در مقاله “فتنه های آخرالزمان و راه نجات از آن”  که یکی از مقاله های همین سایت است راهکار هایی را برای شناخت خدا و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نوشته ایم  که می توانید به آن مراجعه کنید. اما به اختصار یکی از راهکار ها را اینجا ذکر می کنیم.

اولین وظیفه منتظران ظهور این است که ایمان کافی به مسئله ی ظهور داشته باشند و برای به دست آوردن ایمان باید معرفت خدا و پیامبر و امام را کسب کنیم. امام صادق علیه السلام دعایی را به ما یاد داده است که در این دعا، طلب معرفت امام شده است.

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى. [کلینی، ۱۴۰۷‌: ج۱، ۳۳۷‌، ح۵]

(ترجمه دعا: خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم.)

پرهیزگاری و رعایت تقوای الهی

پروای الهی، در همه زمان ها لازم و واجب است اما در دوران غیبت به دلیل شرایط خاص، اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که در این دوران، عوامل فراوانی دست به دست هم داده تا انسان ها را به بیراهه کشانده، گمراه سازد.

امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا برای صاحب الامر غیبتی هست؛ پس بنده تقوای الهی پیشه کند و به دین او چنگ زند.» [کمال الدین و تمام نعمة: ج1، ص51]

آن حضرت همچنین فرمود: «هر کس شاد می شود از آن که از یاران قائم باشد، پس می بایست پرهیزکار بوده، نیکویی های اخلاقی را عمل کند؛ در حالی که منتظر است؛ پس اگر از دنیا برود و پس از آن، قائم قیام کند، پاداشی مانند آن کس که قائم را درک نماید، خواهد داشت؛ پس کوشش کنید و منتظر باشید. گوارایتان باد ای گروه مورد رحمت الهی واقع شده!» [غیبت نعمانی: ص 200]

پیروی از دستورهای امامان علیهم السلام

از آن جا که تمام امامان علیهم السلام نور واحدی هستند، دستورها و فرموده های ایشان نیز یک هدف را دنبال می کند؛ بنابراین، پیروی از هر کدام، پیروی از همه آنها است. در زمانی که یکی از آنها در دسترس نیست، دستورهای دیگران چراغ راه هدایت است.

امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که گفت: «شنیده ایم صاحب الامر غایب خواهد شد؛ پس چه کنیم؟» فرمودند: «چنگ بزنید به آنچه (از پیشوایان قبل) در دستتان است، تا این که امر بر شما اشکار شود.» [غیبت طوسی: ص159، ح 4 و 5]

يونس بن عبدالرحمان می گوید بر امام موسی کاظم علیه السلام وارد شدم و گفتم: «ای فرزند رسول خدا! آیا شما قائم هستید» فرمود:

« من قائم به حق هستم؛ ولی قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک سازد و آن را از عدل و داد سرشار سازد همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد، او پنجمین از فرزندان من است. او را غیبتی طولانی است، زیرا بر نفس خود می هراسد و گروههایی در آن غیبت، مرتد شده و گروه هایی دیگر در آن ثابت قدم خواهند بود.»

آن حضرت سپس فرمود:

«خوشا بر احوال شیعیان ما که در غیبت قائم ما به رشته ما چنگ زنند و بر دوستی ما و بیزاری از دشمنان ما ثابت قدم هستند؛ آنها از ما و ما از آنهاییم. آنها ما را به امامت و ما نیز آنان را به شیعه بودن پذیرفته ایم، پس خوشا بر احوال آنها به خدا سوگند آنان در روز رستاخیز هم درجه ما هستند.» [کمال الدین و تمام النعمه: ج 2، ص 361، ح5]

دستگیری از ضعفا و فقیران

کمک به ضعفا و محرومان در همه زمانها کاری بس ارزشمند است و در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ اما به علت غیبت امام، در دوران غیبت ارزش بیشتری دارد.

امام باقر علیه السلام فرمودند: «هر آینه باید کمک نماید قوی شما ضعیفتان را و باید عطوفت نماید ثروتمندتان بر فقیرتان و خیرخواهی نماید فرد برای برادر دینی خود. پس اگر شخص در این حال از دنیا رفت پیش از آنکه قائم ظهور کند، شهید از دنیا رفته است.» [بشارة المصطفی لشیعه المرتضی: ص 113]

البته فقر، گاهی فقر اقتصادی و گاهی فقر فرهنگی و معنوی است.

بخش دوم: وظایفی است که مخصوص زمان غیبت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

در روایات فراوانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر محبت و دوستی با اهل بیت علیهم السلام و با دشمنان ایشان تأکید شده و این مربوط به همه زمان ها است؛ اما در برخی. به صورت ویژه به دوستی با دوستان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و دشمنی با دشمنان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سفارش شده است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «طوبى لِمَن أدرَكَ قائِمَ أهلِ بَيتي وهُوَ مُقتَدٍ بِهِ قَبلَ قِيامِهِ ، يَأتَمُّ بِهِ وبِأَئِمَّهِ الهُدى مِن قَبلِهِ ، ويَبرَأُ إلَى اللّه ِ عَزَّوجَلَّ مِن عَدُوِّهِم ، اُولئِكَ رُفَقائي وأكرَمُ اُمَّتي عَلَيَّ» خوشا بر احوال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کرده و در غیبت و پیش از قیامش پیرو او باشد؛ دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد؛ چنین کسی در روز قیامت، از رفقا و دوستان من و گرامی ترین امت من خواهد بود. [کمال الدین و تمام النعمة: ج1، ص286، ح 2]

صبر بر سختی های دوران غیبت

امروزه کم نیستند افرادی که به دلیل هایی، باور به آن امام غایب و یاد آن یا حضرت را برنمی تابند و در این راه، از هرگونه ایجاد مانع و اذیت و آزار فرو
نمی گذارند. از آنجا که یکی از آموزه های مهم دینی صبر بر مشکلات و مصيبتها است، لازم است در این دوران، بیش از هر زمان دیگر برابر این مشکلات و مصيبت ها شکیبایی داشته باشیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «سَيأتي قَومٌ مِن بَعدِكُم، الرّجُلُ الواحدُ مِنهُم لَه أجْرُ خَمسِينَ مِنكُم. قالوا : يا رسولَ اللّه ِ ، نَحنُ كُنّا مَعكَ ببدرٍ و اُحدٍ و حُنَينٍ و نزلَ فينا القرآنُ ! فقالَ : إنّكُم لو تُحَمَّلوا لِما حُمِّلوا لَم تَصْبِروا صَبْرَهُم» پس از شما مردمانى خواهند آمد كه يكى از آنان اجر پنجاه نفر از شما را دارد. عرض كردند: اى پيامبر خدا! ما كه در [جنگهاى ]بدر و اُحُد و حنين همراه شما بوديم و قرآن در ميان ما نازل شد؟! فرمود: اگر آنچه بر سر ايشان مى آيد به سر شما بيايد، مانند آنان شكيب نمى ورزيد.[بحار الأنوار : ج 52، ص 130]

امام حسین علیه السلام می فرماید: «لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَيَثْبِتُ فيها اخَرُونَ فَيَوُذُّونَ وَ يُقالُ لَهُمْ: «مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَيْبَتِةِ عَلَى الاَْذى وَالتَّكْذيبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله» حضرت مهدى داراى غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد مى شوند و گروهى ثابت قدم مى مانند و اظهار خشنودى مى كنند. افراد مرتد به آنها مى گويند: «اين وعده كى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟» ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول خدا صلي الله عليه و آله جهاد كرده است. [بحارالأنوار، ج 51، ص 133]

دعا برای فرج حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف

دعا و نیایش، در اسلام جایگاه والایی دارد. خداوند متعال در آیه 77 سوره فرقان می فرماید: «اگر دعای شما نباشد، پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست.»

خود حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف درباره دعا برای فرج فرموده اند: «اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِيل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم» براي تعجيل در ظهور من زياد دعا کنيد که خود، فَرَج و نجات شما است. [کمال‌الدين: ج ٢، ص ٤٨٥]

امام صادق(ع) دربارة نقش دعا در تعجیل فرج و برای تشویق شیعیان به این امر حیاتی و مهم فرمودند:

«وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد. چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند. خداوند متعال به موسی و هارون(ع) وحی فرمود: که آنها را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از چهارصد سال (عذاب)، صد و هفتاد سال باقی مانده بود و خداوند متعال به واسطة دعای بنی اسرائیل از آن صد و هفتاد سال صرف نظر نمود.»

آنگاه امام صادق(ع) فرمودند:

«همچنین شما (شیعیان) اگر این عمل (یعنی گریه و دعا کردن برای تعجیل فرج) را انجام دهید، خداوند قطعاً فرج و گشایش ما را می رساند و اگر انجام ندهید (و دست روی دست بگذارید و بی تفاوت بمایند) این امر به نهایت خود می رسد.» [تفسیر عیّاشی: ج 2، ص 155]

حفظ پیوند با مقام ولایت

حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و تجديد دائمی عهد و پیمان، یکی دیگر از وظایف مهمی است که هر شیعه منتظر در عصر غیبت بر عهده دارد.

یکی از کارهایی که این پیوند را ناگسستنی می کند تجدید عهد هر روزه با آن یار سفر کرده است. در این باره سفارش شده هر روز بعد از نماز صبح، به دستور امام صادق علیه السلام این عهدنامه (زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از نماز صبح) را بخواند که اگر چهل صبح چنین کند، امید است از یاران آن حضرت باشد.

زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از نماز صبح:

برای دانلود صوت اینجا کلیک کنید

اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلايَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ، فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَيِّهِمْ وَمَيِّتِهِمْ، وَعَنْ والِدَيَّ وَوُلَْدِي وَعَنِّي مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِيَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمُنْتَهىٰ رِضاهُ، وَعَدَدَ مَا أَحْصاهُ كِتابُهُ، وَأَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ . اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي هٰذَا الْيَوْمِ وَفِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً فِي رَقَبَتِي؛ اللّٰهُمَّ كَمَا شَرَّفْتَنِي بِهٰذَا التَّشْرِيفِ، وَفَضَّلْتَنِي بِهٰذِهِ الْفَضِيلَةِ، وَخَصَصْتَنِي بِهٰذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلَىٰ مَوْلايَ وَسَيِّدِي صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَشْياعِهِ وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ طائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتابِكَ فَقُلْتَ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيٰانٌ مَرْصُوصٌ عَلَىٰ طاعَتِكَ وَطاعَةِ رَسُولِكَ وَآلِهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ . اللّٰهُمَّ هٰذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.