Get Adobe Flash player

دسترسی سریع

آخرین دیدگاه ها

  • 02.01.1395 00:28
    تشکر ویژه از نگارنده مطلب اجرتان با ولی عصر(عج)

    ادامه مطلب ..و

     
  • 05.12.1394 05:50
    سلام خسته نباشید واقعا عالی بود زیباترین شعری بود که تا حالا گوش دادم در پناه امام زمان باشید ان شالله ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:47
    لبیک یا سیدنا...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:45
    شهیدان را شهیدان می شناسند...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:44
    زیبا بود

    ادامه مطلب ..و

     
  • 25.11.1394 20:52
    جشنواره نرم افزارهای موبایل ایران - 1394 شما می توانید با ورود به لینک زیر، در صورت تمایل و رضایت از ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 07.11.1394 17:47
    سلام. وقتی روی صفحه اصلی بودم واقعا نیت کردم و به این صفخه اومدم. وقتی متن رو خوندم پشت مانیتور گریه ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 06.11.1394 19:58
    سلام نظرات رو میخواندم خیلی مشتاقم تا بتده هم در لیست ایمیل های شما قرار بگیرم با تشکر

    ادامه مطلب ..و

     
  • 06.11.1394 19:50
    سلام مطالبتونعالیه اجرکم عندالله خیلی دوست دارم منم جزو کانون تونئ بشم منم از فارغالتحصیلان همین ...

    ادامه مطلب ..و

عضویت در خبرنامه

لطفا برای اطلاع از آخرین مطالب سایت ایمیل خودتان را وارد کنید.

سلسله جلسات اخلاقی ماه مبارک(جلسه سوم)+لینک دانلود

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

بسم رب المهدی(عج)

خلاصه مباحث مطرح شده در سومین جلسه سلسله جلسات اخلاقی ماه مبارک رمضان - حجت الاسلام و المسلمین فارسی

مراحل مبارزه با نفس :

1)ابتدامعرفت نفس .

2)تصدیق مبارزه بانفس:که این تایید باعث میشود که انسان برای مبارزه اقدام کند.

3)رسیدن تصدیق به مرحله عزم یعنی انسان مبارز درمسیر مبارزه باید به قطعیت برسد وازحالت هوس بیرون آید.

4)گام بعدی این است که انسان مبارز بداند راه کار عملیاتی این مبارزه چیست؟برای مثال فرد به این نتیجه برسدکه تاچه حد به پیروزی رسیده است ویاتاچه حدازمقصودخودعقب افتاده است.!!حال که به مرحله مبارزه رسیده یم بایدبه این نتیجه رسید که آیااین مبارزه باید مداوم باشدیامنقطع؟

5)این است که چه کارکنیم برای ادامه مبارزه؟

بعد ازشناخت نفس وابعادهفت گانه آن میخواهیم اقدام به مبارزه کنیم . بایدبه مرحله ی تصدیق برسیم اینکه در این مبارزه عائدوحاصلش برای ماچیست؟

انسان درهستی یله وعبث خلق نشده است.وباید فرقی بین ما وچهارپایان باشد خداوند متعال حالات حیوانی را برای بقای حیات  درانسان قرارداده است نه اینکه فقط بخورد وبخوابد!!!!

 

"خداوند در قرآن کریم میفرمایدشمارابرای عبادت خلق کرده ایم "عبادت یعنی درک کردن نظم هستی به گونه ایی که بفهمیم درمقابل یک قدرت علی الاطلاق قرار داریم وضعیف ضعیف وهیچ هستیم.درقابل اووقتی انسان این رادرک کند میرسد به اینکه درمقابل این قدرت مطلق نمیشود کرنش نکرد مگرآنکه فرد مریض باشد.زمانیکه شناخت حاصل میشود بربرتری یک شخصیت ،تواضع حاصل میشود.

فصل دوم تفکر:تفکریعنی اینکه انسان با اندیشیدن در نظام هستی باید مسیردرست را طی کندواگرقرار باشدنفس انسان اورا از درست منحرف سازد باید بااومبارزه کند.اگرهفت عضوآدمی (اقالیم سبعه ملکیه :گوش،چشم،دست،پا،زبان،شکم وفرج)بخواهند در مسیرناصحیح گام بردارند بایددر مقابلشان ایستاد.

عزم در لغت عبارتست از این که انسان اراده ای داشته باشد قاطعانه که به سبب آن اراده قاطعانه انجام فعلی را یا انجام ندادن آن را قطعی می کند.برای موفقیت در مبارزه با نفس باید به مرحله عزم رسید. علت های نبودعزم در انسان فراوان اند :که برخی به بعدشناختی وبرخی به بعدعملی برمیگردند."عزم جوهره وحقیقت انسان را شکل می دهد "یعنی اینکه اگرانسان  هستیم به واسطه ی عزم است اگر نه انسان نیستیم .

"الاعمال بالنیات"به چه معنی است ؟نیت خطور ذهنی نیست نیت به معنای عزم است ،اراده ی قاطع به گونه ای که اگر هیچ مانعی نگذارد عمل را انجام دهی بدون هیچ مکثی انجام خواهی داد.

عمل محدود است اما نیت نامحدود وازسنخ ماده نیست ومجرد است .وانسان میتواند بس بی نهایت عزم داشته باشد برای کارهایی که این بدن مادی برنمی تابد.یکی از حالات عزم وجود انسان در زمان نامتنهاهی قیامت است.لذا زمانیکه در قرآن دوزخیان خطاب به خداوند بیان میکنند که به مابار دیگر فرصت بده تا خوب شویم خداوند در جوابشان میفرماید:اینان برعهدشان وفادار نیستندوبازهمان کارهایی را که پیش از این دردنیا انجام میدادند دوباره تکرار خواهندکرد.به یک معنی در جوهره اینان عزم وجود ندارد.تصمیم باید به مرحله ی عزم برسدوالاهیچ نخواهدبود.امام رحمت الله در این جا آسیب شناسی میکند.وعلت ضعف عزم را اینگونه بیان میکند:عزم با قوه ی غضبیه سر وکار دارد وآنچه که باعث ضعف آن میشود قوه ی شهویه است.یعنی آنکه انسان به آنچه که دوست داردبیش از اندازه گوش کند مثال:در موسیقی مطرب  این شنیدار سبب می شود انسان کم کم سست شود،افرادی که غرق موسیقی اند افرادی دمدمی مزاج وبی اراده هستند .

برای اینکه عزم قوی شود باید مبارزه منفی کنیم باآنچه که انجام شان برایمان لذت بخش است.(البته هرچیزی که مارا از مقصدمان دور کند)در واقع به آن توجه نکردن منظوراست.

تفکرازنظر امام(ره):

دراسلام برای تربیت انسان دوراه کار وجود دارد :1)راهکار نرم افزاری .2)راهکارسخت افزاری .

راهکار نرم افزاری این است که به انسان بگوییم که این کار خوب است یا این کاربداست.که البته انسان این راهکار را برنمی تابد.راه کار جدی راهکارعملیاتی ومهندسی است (سخت افزاری)که عبارت است احکام عملی ورفتاری مثل روزه ،خمس و...- وانسان چه بخواهد چه نخواهد آثار وبرکاتش را خواهد دید .انسان در هر نماز یک ثانیه توجه اش را به این داشته باشد که چه دارد می کند همین مقدار انسان را بزرگ میکند .

روح انسان ظرف است ونامحدود .اگرانسان قرار باشد دنبال شهوات باشد همواره حسرت می خورد. آدمی باید هیچ بودن را بچشد نه اینکه تصور کند کسی مثل ابوعلی سینا این را چشید.وگفت فهمیدم که هیچ نمی دانم .

دنیا جای راحتی نیست "الدنیا محفوفه بالبلا" تمام جوانب دنیا بلاست. خدواند متعال آسایش رادر آخرت قرار داده است اما آدمیان در دنیا به دنبال آن می گردند در واقع دنیا دار تزاحم است .بودن راحتی است ولی برای بودن باید درگیر شد.طبق متن حدیث کسی که انسان را به تامین مادیات وشهوات دعوت  میکند به استنطاق بکش ببین آیا او ازضعیتش راضی است.اوهنگام دعوت قیافه ای حق به جانب به خود می گیرد.وتورابه روشن فکری فرامیخواند عقایدت را از مد افتاده می داند. انسان زمانی می تواند مقابل این فرد بایستد که نسبت به رفتار دینی خود معرفت داشته باشد که اسلام اعتقادهمراه معرفت را سفارش می کند .باید در حال آن فرد دعوت کننده تامل کرد واورا به حرف کشید.

در ادامه فصل عزم امام می فرماید بکوش که عزم داشته باشی  چراکه نسان بی عزم انسان، محشور نخواهد شد.

ودر پایان جلسه  استاد نکاتی را بیان کردند :تعبد به ظاهر شریعت داشته باشید و امام در ظاهر شریعت تاکید دارند انسان مذهبی باید ظاهر شریعت را رعایت کند.انسان ها در امور مادی که برای شان مشکلی پیش می آیدنهایت تلاش را می کنند اما در معنویات بسیار کم میگذارند.در اینجا چیزی را مفت به آدمی نمی دهند.باید تلاش کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تغییر کد امنیتی