Get Adobe Flash player

دسترسی سریع

آخرین دیدگاه ها

  • 02.01.1395 00:28
    تشکر ویژه از نگارنده مطلب اجرتان با ولی عصر(عج)

    ادامه مطلب ..و

     
  • 05.12.1394 05:50
    سلام خسته نباشید واقعا عالی بود زیباترین شعری بود که تا حالا گوش دادم در پناه امام زمان باشید ان شالله ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:47
    لبیک یا سیدنا...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:45
    شهیدان را شهیدان می شناسند...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:44
    زیبا بود

    ادامه مطلب ..و

     
  • 25.11.1394 20:52
    جشنواره نرم افزارهای موبایل ایران - 1394 شما می توانید با ورود به لینک زیر، در صورت تمایل و رضایت از ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 07.11.1394 17:47
    سلام. وقتی روی صفحه اصلی بودم واقعا نیت کردم و به این صفخه اومدم. وقتی متن رو خوندم پشت مانیتور گریه ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 06.11.1394 19:58
    سلام نظرات رو میخواندم خیلی مشتاقم تا بتده هم در لیست ایمیل های شما قرار بگیرم با تشکر

    ادامه مطلب ..و

     
  • 06.11.1394 19:50
    سلام مطالبتونعالیه اجرکم عندالله خیلی دوست دارم منم جزو کانون تونئ بشم منم از فارغالتحصیلان همین ...

    ادامه مطلب ..و

عضویت در خبرنامه

لطفا برای اطلاع از آخرین مطالب سایت ایمیل خودتان را وارد کنید.

سلسله جلسات اخلاقی ماه مبارک(جلسه دوم)+لینک دانلود

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

بسم رب المهدی (عج الله تعالی فرجه)

نکات خلاصه وار مباحث جلسه دوم از سلسله جلسات اخلاقی ویژه ماه مبارک رمضان-حجت الاسلام و المسلمین فارسی

قوه واهمه قوه ای است که معنی و مفهوم را درک می کند.

قوه خیال کار قوه خیال ادراک صورت است.مثلا تجسم یک چیز در ذهن کار قوه خیال است ولی قوه واهمه کارش ادراک معنای جزئی است.

قوه واهمه و قوه خیال گاهی در مسیر ادارک عقل دخالت می کنند.

ادارک عقل دوجور است یک نوع آن بدیهی است و نیاز به استدلال ندارد مثل اینکه راستگویی خوب است و دروغ گفتن بد است . اما اگر بخواهیم بگوییم که راستگویی بد است  این یک امر بدیهی نیست و نیاز به استدلال دارد.

 

گاهی که استدلالها اشتباه می شود به این خاطر نیست که عقل اشتباه می کند بلکه به دلیل این است که قوه واهمه و خیال در امر عقل دخالت می کنند.

اگر قوه غضبیه تعدیل شود نتیجه اش حلم و بردباری است و اگر قوه شهویه تعدیل شود نتیجه اش عفت و خویشتنداری می باشد.

مثال از شخصی سوال می کنند که اگر در فلان کشور که اسلامی هم نیست عدالت برپا شود آیا به این معنی است که دین اجرا شده است؟

شخص پاسخ می دهد  "بله "

در این حالت فرد ادراکاتش دچار اشتباه شده است چونکه  قوه های واهمه و خیال اجازه نداده است که عقل درست کار کند.برای هیمن پاسخ اشتباه داده است .در واقع دین برا ی  "توحید" آمده است نه برای اجرای عدالت.

برای انجام دادن هر کاری مراحل زیر طی میشود

1-تصور کردن

2-  تصدیق کردن- در نظر گرفتن مضرات و فواید و...-

3-ایجاد اشتیاق – ایجاد شوق مؤکد

4-عزم -شوق موکد باعث ایجاد عزم در فرد می شود.

5-فعل و انجام کار

هرکاری که صورت می گیرد باید همراه تفکر باشد یعنی اندیشه کردن و در رابطه با منافع و مضرات کار فکر کردن و جوانب کار را سنجیدن که این امر در مرحله تصدیق و مرحله بله یا نه گفتن صورت می گیرد.

در مقام اول، نفس انسان دارای مراتبی است . مرحله ضعیف نفس بدن است .این بدن از هفت قوه برخوردار است که بر اساس آنها فعالیت می کند مثل گوش وچشم و شکم و...

یعنی فعالیتهای بدن برپایه این هفت قوه است. این هفت قوه میتوانند از جنود و لشگریان رحمان باشند و یا از لشگریان شیطان.این جنود کار قوه غضبیه و شهویه را انجام می دهند.

سربازان شیطان در دام افراط و تفریط گرفتار می شوندولی سربازان رحمان تعدیل دارند.یعنی در صورتی که این هفت قوه تحت مدیریت عقل باشند از سربازان رحمان هستند.و در صورتیکه تحت مدیریت خودشان و یا قوه واهمه باشند دچار افراط و تفریط شده و از جنود شیطان می شوند.یعنی آن جایی که باید عمل کند عمل نمی کندو بالعکس. مثلا در جنگ صفین که حضرت علی علیه السلام از سپاهیان می خواستند که بجنگند آنها به بهانه ای سرباز می زدند.

فصل دوم تفکر: در اثر تصدیق درست انسان به ادراک درست می رسد و دراثر ادراک درست دچار تعدیل می شود و نیروهای رحمان حاکم خواهند شد در مرحله ضعیف نفس.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تغییر کد امنیتی