Get Adobe Flash player

دسترسی سریع

آخرین دیدگاه ها

  • 02.01.1395 00:28
    تشکر ویژه از نگارنده مطلب اجرتان با ولی عصر(عج)

    ادامه مطلب ..و

     
  • 05.12.1394 05:50
    سلام خسته نباشید واقعا عالی بود زیباترین شعری بود که تا حالا گوش دادم در پناه امام زمان باشید ان شالله ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:47
    لبیک یا سیدنا...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:45
    شهیدان را شهیدان می شناسند...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 29.11.1394 06:44
    زیبا بود

    ادامه مطلب ..و

     
  • 25.11.1394 20:52
    جشنواره نرم افزارهای موبایل ایران - 1394 شما می توانید با ورود به لینک زیر، در صورت تمایل و رضایت از ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 07.11.1394 17:47
    سلام. وقتی روی صفحه اصلی بودم واقعا نیت کردم و به این صفخه اومدم. وقتی متن رو خوندم پشت مانیتور گریه ...

    ادامه مطلب ..و

     
  • 06.11.1394 19:58
    سلام نظرات رو میخواندم خیلی مشتاقم تا بتده هم در لیست ایمیل های شما قرار بگیرم با تشکر

    ادامه مطلب ..و

     
  • 06.11.1394 19:50
    سلام مطالبتونعالیه اجرکم عندالله خیلی دوست دارم منم جزو کانون تونئ بشم منم از فارغالتحصیلان همین ...

    ادامه مطلب ..و

عضویت در خبرنامه

لطفا برای اطلاع از آخرین مطالب سایت ایمیل خودتان را وارد کنید.

سلسله جلسات اخلاقی ماه مبارک(جلسه اول)+لینک دانلود

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

بسم رب المهدی (عج الله تعالی فرجه)

جلسه اول از سلسله جلسات اخلاقی ویژه ماه مبارک رمضان-حجت الاسلام و المسلمین فارسی

موضوع :حديث اول کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) 

مقدمات لفظی کتاب:مباحث اخلاقی از نظر کارکرد به دودسته کلی تقسیم می شوند

1-مباحث عملی یا اخلاق عملی – که در محضر اساتید بزرگ اخلاق وبا کسب فیض از سیره آنان حاصل می شود

2-مباحث علمی اخلاق-که شامل آشنا­یی باصفات اخلاقی وخصوصیات انسان و راهکارها­ی برخورد با این صفات وخصوصیات است،در این مباحث عمده هدف آگاهی بخشی است و در سیرمباحث اخلاقی به انسان کمک می کند تا با آگاهی به سمت وسوی اینها برود.

 

از نظر استاد فارسی در مباحث اخلاقی باید انسان شناسی وجود داشته باشد تا بحث براساس آن تنظیم شده وبه مخاطب ارائه شود.

بر این اساس انسان از دو بعد تشکیل شده است:

1-ادراک – فهم – یا قوه درّاکه

2-تحریک –فعل-یا قوه تحریکه

در اینجا به توضیح هریک از این دو بعد و بیان شاخه های آن می پردازیم.

1-قوه درّاکه  :شامل دو بعد نظری وعملی به شرح زیر می باشد

الف)بعد نظری :شامل مسائل اعتقادی واطلاع نسبت اموراخروی که دانستن آن پسندیده و شایسته است ولی تاثیربیرونی وعملی آن قابل مشاهده نیست بلکه موثر در دیدگاه فرد می باشد(جهان بینی)

ب)بعد عملی :مفاهیمی که می آموزیم مثل ایثار،گذشت و..که با سنجیدن این مفاهیم در ذهن می فهمیم که  از نظر عمل خوب هست یا نیست وبه عبارت دیگر آیا خوب است که انجام بدهیم؟ یا خیر؟

2-قوه تحریکه : شامل دو بعد جذبی و دفعی به شرح زیر می باشد

الف)بعد جذبی :شامل چیزهایی است که برای فرد جاذبه دارد تا آنها را کسب کندو به بیان دیگر بعد جذبی میل به  کسب چیزهاست که به آن قوه شهویه نیز می گویند-مثال موسیقی که با شنیدن آن فرد احساس لذت دارد

ب) بعد دفعی : چیزهایی است که انسان ناپسند می داند لذا آنها را از خود دور می کند که به آن قوه غضبیه می گویندکه  یکی از مثال های آن غیرت است

یکی از نکات حائز اهمیت در مورد این قوا اینست که قوه غضبیه و شهویه همیشه در تقابل باهم هستند لذا هرگاه یکی زیاد شود در تقابل باآن دیگری کاهش می یابد.واز این خصوصیت ، در اثبات علمی مباحث اخلاقی به خوبی می شود استفاده کرد.

چنانچه در حدیث شریف می فرماید : هرگاه در خانه ای بیش از چهل روز موسیقی پخش شود اهل آن بی غیرت می شوند.

که چون موسیقی قوه شهویه وغیرت قوه غضبیه واین دو در تقابل با هم هستند ،بدين معنا كه با گوش سپردن به موسيقي قوه شهويه را قوي  وقويتر مي كنيم ودر مقابل قوه غضبيه ضعيف شده و در نتيجه غيرت كم مي شود.با اين توضيح این حدیث شریف به خوبی قابل اثبات  است.

دانلود تمامي جلسات در اين پست

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تغییر کد امنیتی